Online obhajoby
S účinností od 1. května 2025 končí provoz aplikace Skype. Poskytování právní pomoci prostřednictvím videohovorů ve věznicích bude pokračovat prostřednictvím modernější a stabilnější platformy Webex.
Tento přechod je součástí nového projektu s názvem „Online – obhajoba“, který umožní bezpečnou a technicky kvalitní komunikaci mezi vězněnými osobami a jejich obhájci či advokáty.
Rezervace jednání
Pro zajištění rezervace online jednání v rámci Online – obhajoby kontaktuje obhájce či advokát kontaktní osobu věznice (telefonicky, e-mailem), v níž je vězněná osoba umístěna. Kontaktní údaje pověřených osob jsou uvedeny v sekci „Kontakty“ na webových profilech jednotlivých věznic a vazebních věznic .
Potvrzení rezervace
Kontaktní osoba ověří možnost realizace online jednání a naplánuje na základě žádosti obhájce nebo advokáta rezervaci ve vyžádaném termínu. Jako povinného účastníka online jednání vyplní e-mailovou adresu obhájce (advokáta) a rezervaci ve formě e-mailové pozvánky odešle obhájci (advokátovi) na jeho e-mailovou adresu. Doručená zpráva obsahuje údaje o online jednání v rámci aplikace Webex a dále hypertextový odkaz na přímé připojení. Odeslání pozvánky na online jednání se považuje za potvrzení dané rezervace obhájci či advokátovi.
Zahájení jednání a délka trvání
V čase určeném pro online jednání příslušník nebo pověřený zaměstnanec věznice bez přítomnosti vězněné osoby zahájí na PC určeném pro projekt online jednání v aplikaci Webex a zkontroluje doklad totožnosti předložený obhájcem nebo advokátem před webkameru.
Délka trvání jednoho online jednání se umožní v rozsahu až na dvě hodiny v časovém rozmezí od 7:00 do 15:00. O realizaci online jednání delším než dvě hodiny a realizaci mimo stanovené časové rozmezí rozhoduje ředitel věznice na základě předchozí písemné žádosti obhájce či advokáta.
Základní parametry
Na mobilně komunikačním zařízení advokáta (obhájce) musí být pro zajištění funkčnosti projektu nainstalována aplikaci Webex, zatímco v případě PC toto není podmínkou, funguje připojení prostřednictvím zobrazení ve webovém prohlížeči.
S jednáním v rámci Online – obhajoby musí písemně souhlasit jak vězněná osoba, tak obhájce nebo advokát. Souhlas není potřeba udělovat znovu, pokud již byl oběma stranami udělen v rámci dříve realizovaného projektu Skype – obhajoba.
Pokud dosud obhájce anebo advokát a jím zastupovaná vězněná osoba nevyužívali projekt Skype – obhajoba, zašle obhájce nebo advokát prostřednictvím své datové schránky do datové schránky věznice formulář souhlasu s realizací online jednání s vězněnou osobou v rámci projektu Online – obhajoba, kdy souhlas stvrzuje svým vlastnoručním podpisem. Za vlastnoruční podpis obhájce nebo advokáta se nově považuje i elektronický podpis založený na kvalifikovaném osobním certifikátu vydaném příslušnou certifikační autoritou dle eIDAS (např. I.CA, PostSignum, eIdentity), či odeslání souhlasu z vlastní datové schránky obhájce či advokáta. Formulář souhlasu v listinné podobě může obhájce nebo advokát předat i při osobní návštěvě věznice.
V případě dalších dotazů k fungování systému online jednání prosím oslovte kontaktní osobu věznice, ve které je Váš klient umístěn.
Celé znění nových Pravidel realizace online jednání v rámci projektu Online-obhajoba a formulář Souhlas obhájce/advokáta s realizací online jednání s vězněnou osobou v rámci projektu Online-obhajoba naleznete ZDE, jakmile je obdržíme.
ZAŘÍZENÍ |
ADRESA |
TELEFON
|
|
|
|
Brno (VV a ÚpVZD) |
Jihlavská 12 625 99 Brno |
543 515 210 (212) | |||
Břeclav (V) |
Za Bankou 3087 690 02 Břeclav |
519 368 140 (143, 144) | |||
České Budějovice (VV) |
Goethova 1 371 56 České Budějovice |
386 706 252 | |||
Hradec Králové (VV) |
Hradební 860 500 01 Hradec Králové |
495 758 207 | |||
Liberec (VV) |
Pelhřimovská 3 460 62 Liberec |
482 426 211 (216) | |||
Litoměřice (VV) |
Veitova 1 412 81 Litoměřice |
416 720 167 (218) | |||
Olomouc (VV) |
Švermova 2 771 57 Olomouc |
585 525 218 | |||
Ostrava (VV) |
Havlíčkovo nábř. 34a 701 28 Moravská Ostrava |
595 139 352 (216, 217) | |||
Ostrov (V) |
Vykmanov 22 363 50 Ostrov |
353 240 642 | |||
Plzeň (V) |
Klatovská 202 306 35 Plzeň |
377 660 397 | |||
Praha Pankrác (VV) |
Soudní 988/1 140 57 Praha 4 |
261 032 120 (110) | |||
Praha Ruzyně (VV) |
Staré náměstí 3 161 02 Praha 6 |
220 184 421 | |||
Teplice (VV) |
Daliborova stezka 2233 415 00 Teplice |
417 593 212 | |||
Znojmo (V) |
Dyjská 4 669 02 Znojmo |
515 212 310 (283) |
Mohou být hovory přes Webex delší než jen jednu hodinu tak, aby advokát ex offo mohl poradu s obviněným vyúčtovat jako úkon právní služby podle advokátního tarifu?
Hovory delší, než jednu hodinu jsou možné. Pouze pro účely rezervace jsou uvažovány hodinové bloky, ale vše je otázkou dohody s věznicí. Potvrzení o úkonu věznice zasílají advokátovi do datové schránky.
Lze službu užít jen u odsouzených anebo i u osob vazebně stíhaných?
Videokonferenční přístup je k dispozici advokátům bez ohledu na to, zda je jejich klient odsouzený nebo obviněný. Služba je již nyní dostupná ve všech zařízeních, kde jsou umístěni obvinění a během krátké doby dojde k rozšíření i do výkonů trestů odnětí svobody a detencí.
Lze službu užít i v případě koluzní anebo předstižné vazby? Co když bude vedle advokáta sedět jiná osoba, která se do rozhovoru s obviněným zapojí poté, co Vězeňská služba opustí místnost, v níž se obviněný nachází?
Videohovor lze uskutečnit i s obviněnými v předstižné nebo koluzní vazbě. Jediným rozdílem u koluzní vazby je, že je nezbytné, aby s touto formou komunikace souhlasil orgán činný v trestním řízení. Tento souhlas by měl k rezervaci videohovoru zajistit obhájce a doručit jej věznici, například do datové schránky. Stejně jako u běžné komunikace obhájce s obviněným klientem po telefonu, která je běžná již nyní, je kladen důraz na morální kredit obhájců. V poučení, které musí advokát před videohovorem podepsat, je jednoznačně upozorněn na možnost kárného postihu v případě porušení pravidel.
Uživatelský účet na Webex a příprava videorozhovoru
Spojení videohovoru bude probíhat tak, že pracovník Vězeňské služby zavolá advokáta na jeho uživatelský účet. Zde je důležité, aby advokát byl přihlášen ke svému účtu a připraven přijmout hovor již 15 minut před plánovaným termínem. To poskytne dostatek času k navázání a vyladění komunikace. Po navázání komunikace pracovník Vězeňské služby ověří totožnost advokáta (advokát ukáže svůj průkaz ČAK na kameru) a následně předvede klienta do místnosti, kterou posléze opustí. Podle pravidel projektu „Online obhajoby“ je průběh videohovoru ze strany pracovníků Vězeňské služby monitorován pouze vizuálně bez odposlechu a záznamu komunikace mezi advokátem/obhájcem a vězněnou osobou. Fakticky tedy stejně jako při osobní poradě ve věznici.
Po technické stránce je pro uskutečnění videohovoru nezbytné v zásadě běžně dostupné počítačové vybavení s webkamerou, mikrofonem a reproduktory (či sluchátky) a samozřejmě odpovídajícím přístupem k internetu..
Případné dotazy k projektu a jeho fungování směřujte na e-mailovou adresu help@cak.cz. K často kladeným dotazům postupně vytvoříme odpovědi.