Nepřehlédněte!

ZDE

• FOO

Povinnosti advokáta

Advokát musí při výkonu svého povolání plnit povinnosti, které mu ukládá jednak zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), popř. další právní předpisy, a dále povinnosti stanovené stavovskými předpisy, mezi nimiž lze na předním místě jmenovat usnesení představenstva č. 1/1997 Věstníku, kterým se stanoví pravidla profesionální etiky a pravidla soutěže advokátů (etický kodex), ve znění pozdějších usnesení. Vedle povinností spojených s poskytováním právních služeb má advokát při výkonu svého povolání také mnohá oprávnění, a to zejména vůči svým klientům. Práva a povinnosti advokáta upravuje zejména ustanovení § 16 až 31 zákona. V dalším textu následuje souhrn povinností advokáta, které jsou stanoveny v předpisech o advokacii.

Obecné povinnosti advokáta

Základní povinnosti advokáta směřují k výkonu profese jako takové, přičemž zakotvují základní pravidla chování advokáta při poskytování právních služeb. Jde zejména o následující povinnosti:

• být pojištěn pro případ odpovědnosti za škodu způsobenou poskytováním právních služeb (§ 24 zákona)

• mít na území ČR sídlo a být v tomto místě k zastižení ve stanovenou dobu

• používat při výkonu advokacie označení „advokát“

• odmítnout poskytnutí právních služeb ve stanovených  případech (§ 19 zákona, čl. 8 etického kodexu)

• vypovědět smlouvu o poskytování právních služeb ve stanovených případech (§ 20 odst. 1 zákona)

• vést přiměřenou dokumentaci o poskytnutých právních službách (§ 25 zákona)

Povinnosti vůči klientovi

Největší spektrum povinností advokáta směřuje pochopitelně vůči klientovi, kterému jsou poskytovány právní služby. Advokát má vůči klientovi zejména následující povinnosti:

• chránit a prosazovat práva a oprávněné zájmy klienta a řídit se jeho pokyny (§ 16 zákona); oprávněné zájmy klienta mají přednost před vlastními zájmy advokáta i před jeho ohledem na jiné advokáty (čl. 6 etického kodexu)

• odmítnout poskytnutí právních služeb ve stanovených případech (§ 19 odst. 1 písm. a) zákona a čl. 8 etického kodexu)

• činit neodkladné úkony po ukončení poskytování právních služeb, aby klient neutrpěl újmu na svých právech (§ 20 odst. 4 zákona, čl. 8 etického kodexu)

• zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděl v souvislosti s poskytováním právních služeb (§ 21 zákona); této povinnosti může být advokát zproštěn pouze klientem a po jeho smrti (popř. zániku) pouze dědicem (popř. právním nástupcem)

• v případě jakékoliv překážky ve výkonu advokacie ustanovit jiného advokáta svým zástupce (§ 27 zákona)

• advokát není oprávněn ověřovat pravdivost nebo úplnost skutkových informací poskytnutých klientem

• řádně informovat klienta, jak postupuje vyřizování jeho věci, poskytnout mu včas vysvětlení a podklady potřebné pro uvážení dalších příkazů

• odevzdat klientovi nebo jeho zástupci po skončení poskytování právních služeb bez zbytečného odkladu všechny pro věc významné písemnosti, které mu klient svěřil nebo které z projednávané věci vznikly

• vést přiměřené záznamy o svých výkonech a na požádání předložit obsah těchto záznamů s úplným vysvětlením

• informovat klienta o jeho případném nároku na bezplatnou právní pomoc

Další povinnosti advokáta vůči klientovi jsou podrobněji uvedeny v čl. 6 až 10 etického kodexu.

Povinnosti vůči České advokátní komoře

Advokát má řadu povinností rovněž vůči České advokátní komoře (dále jen „Komora“); jde zejména o následující povinnosti:
  • platit příspěvek na činnost Komory a odvody do sociálního fondu, fondu pro vzdělávání advokátních koncipientů, případně další platby (§ 30 zákona)

• oznamovat všechny změny a další skutečnosti nezbytné pro vedení seznamu advokátů (§ 29 zákona)

• poskytnout právní služby klientovi na základě určení Komorou (§ 18 odst. 2 zákona)

• poskytovat právní služby klientům jiného advokáta jako nástupce advokáta (§ 27 odst. 4 a 5 zákona)

• informovat Komoru o převzetí zastoupení ve sporu proti jinému advokátovi (čl. 14 etického kodexu)

• využívat při sporech s jiným advokátem či advokátním koncipientem smírčího řízení před orgány Komory (§ 28 zákona)

Povinnosti vůči advokátnímu stavu

Advokacie je postavena na několika základních principech, vůči kterým má advokát celou řadu povinností, jejichž plnění přispívá k jejich stabilitě a dalšímu prohlubování. Týká se to zejména následujících povinností:

• nesnižovat důstojnost advokátního stavu, dodržovat pravidla profesionální etiky a pravidla soutěže (§ 17 zákona)

• chovat se poctivě, čestně a slušně a tím přispívat k důstojnosti a vážnosti advokátního stavu (čl. 4 etického kodexu)