Nepřehlédněte!


BEZPLATNÉ PRÁVNÍ
PORADENSTVÍ
ZDE    

  • FOO
  • FOO
  • FOO

Dělat právníka mě nebavilo

„Poměrně záhy jsme zjistili, že provozovat právně-informační portál bude běh na delší trať, než jsme čekali. Jestli se totiž právnická obec něčím vyznačuje, tak tím, že je to stav konzervativní, který nerad přijímá novinky,“ říká Miroslav Chochola ze společnosti Epravo.cz.
Právě před týdnem byly v Brně slavnostně vyhlášeny výsledky už pátého ročníku soutěže Právník roku. Soutěž zviditelňuje každoročně kromě právnického oboru také svou pořádající společnost Epravo.cz, kterou spoluzaložil Miroslav Chochola.
Jako kluk měl poměrně blízko k obchodnímu světu, protože jeho otec celý život pracoval v zahraničním obchodu. Sklony k obchodnictví a ke komunikaci se projevily i poté, co Miroslav Chochola začal studovat práva. „Najednou jsem zjistil, že dělat právníka mě nebaví, že mě víc láká komunikace než právo jako takové.“
Psal se rok 1998 a na českém internetu se začaly rozjíždět první portály a společnosti. Své začátky si odbýval Seznam, iDnes nebo třeba finanční portál Fincentrum. Chochola právě v té době s Fincentrem spolupracoval jako právník a spolu s jeho pozdějším společníkem jej napadlo, že na českém trhu stále chybí právně-informační portál. Následovalo nepříliš dlouhé období příprav a světlo světa spatřil server Epravo.cz. Jeho začátky však nebyly jednoduché kvůli už zmíněné konzervativnosti právnického oboru. „Na českém trhu už v té době působila léta zavedená kamenná vydavatelství a právníci byli zvyklí jak na jejich produkci, tak na jejich informační systémy. Náš nástup tak byl pomalejší, než jsme čekali,“ popisuje Chochola.
Zlom přišel před pěti lety, kdy Epravo.cz začalo pořádat soutěž Právník roku. „Naší původní myšlenkou bylo ocenit konkrétního právníka za konkrétní počin v konkrétním roce,“ vysvětluje její vznik Miroslav Chochola. „Vycházeli jsme z toho, že i advokát z okresního města může dosáhnout u Ústavního soudu fantastického průlomového rozsudku, který si zaslouží, aby se o něm vědělo. Ale postupem času jsme se samozřejmě dostali do situace, kdy se podobných případů schází v soutěži méně a méně, a odborná porota proto oceňuje nejen konkrétní počiny, ale i dlouholetý přínos konkrétnímu právnímu oboru. Soutěž stojí na principu, že kdokoli z právní branže může navrhnout kohokoli. V důsledku toho se v nominacích stále častěji objevují spíš známá jména.“
Důvodem k uspořádání soutěže byla podle Chocholy snaha přispět k budování pozitivního obrazu právnického oboru jako celku. Toto úsilí podpořila podle jeho slov od druhého ročníku soutěže i Česká advokátní komora, jež se stala spolupořadatelem. Na námitku, že setká-li se člověk například s právníky, kteří vymýšlejí finty pro podvodné katalogové společnosti, pak nemá moc důvodů nahlížet na právnický obor pozitivně, Chochola odpovídá, že takoví se mezi účastníky soutěže nevyskytují. „Jména řadových advokátů, kteří nevynikají v konkrétní disciplíně, se tam zpravidla neobjevují. A budete-li špičkový legislativec, specializující se na konkrétní právní obor, jen těžko budete vymýšlet právní krytí pro transakce katalogových firem.“ Odlišný český model Předloni doplnilo soutěž Právník roku další klání, tentokrát o právní firmu roku. Zatímco první soutěž je podle Chocholy českým unikátem, druhá si už vzala za vzor obdobné žebříčky ze západních zemí. „I tady jsme ale museli vymyslet pro Česko trochu odlišný model hodnocení,“ říká manažer. „V zahraničí totiž vznikají podobné žebříčky na principu individuálních hodnotitelů, vedoucích pohovory s jednotlivými advokátními kancelářemi, jimž potom na základě jejich odpovědí udílejí body. Ale najít v Česku objektivní hodnotitele je věc těžká, takže jsme museli přijít s jiným způsobem. První část hodnocení tak tvoří dotazníky rozesílané do advokátních kanceláří, v nichž se vzájemně hodnotí mezi sebou. Dalším hodnotitelem je skupina lidí napříč českými institucemi i byznysem, kteří jsou vybíráni tak, aby byli zadavateli právních služeb, ale nebyli fixováni jen na jednu konkrétní advokátní kancelář - jde třeba o velké investiční banky nebo auditorské společnosti. Třetí část žebříčku představuje hodnocení transakcí, na kterých advokátní kanceláře pracují. Toto hodnocení provádí Epravo.cz prostřednictvím svých vlastních expertů.“
Svou firmu Chochola se svým společníkem od začátku stavěli na najímání externích specialistů pro konkrétní disciplíny. Její jádro tvoří devět lidí, kteří podle manažera vykonávají klíčové činnosti, jež nelze zajistit externě. „Až na dva lidi je to konstantní tým, který v Epravu pracuje od jeho vzniku v roce 2000.“
Širší skupinu zhruba čtyřiceti spolupracovníků tvoří externí redaktoři a dopisovatelé plus lidé poskytující společnosti speciální služby, jako správu IT, marketing či produkci jednotlivých akcí.
Cesta na Slovensko Epravo.cz živí podle Chocholy především příjmy z inzerce stejnojmenného webu. „Odborná média mají tu přednost, že jejich cílová skupina je jasně identifikovatelná a v našem případě navíc zajímavá pro inzerenty. Další rozvoj firmy vidím v individuálních službách poskytovaných individuálním advokátům, jako je například tvorba nových webů, které letos uvádíme v život. Poprvé také uspořádáme soutěž Právní firma roku i na Slovensku. Řídíme ji z Prahy, ale hodnotitelé budou samozřejmě pocházet ze Slovenska.“ 

Přejít na hlavní stránku Zobrazit desktop verzi